Verzekering

Wij hebben (bijna) met iedere zorgverzekeraar een contract.

Bijna? Ja, met verzekeraar Zorg en Zekerheid hebben wij geen contract. De eisen die gesteld worden aan dit contract in combinatie met het aangeboden tarief doen ons vanaf 2023 besluiten voortaan scherper te kijken met wie wij een contract afsluiten.

Hoe wordt fysiotherapie vergoed?

Fysiotherapie zit in de aanvullende verzekering. Onderzoek en behandeling worden betaald uit het budget van uw aanvullende verzekering. Dit geldt ook voor manuele therapie.

Meestal kunt u kiezen uit verschillende polissen bij uw verzekering. Indien u geen aanvullende verzekering heeft, krijgt u van ons een particuliere nota. De kosten voor onze diensten vindt u bij tarieven.

De kosten voor langdurige fysiotherapie kunnen vergoed worden bij een chronische indicatie.

Fysiotherapie bij een chronische indicatie

Allereerst, wat is een chronische indicatie?

In het verleden heeft minister Borst een lijst opgesteld waarin aandoeningen die langdurige fysiotherapeutische zorg nodig hebben als chronisch worden aangemerkt.

Hiertoe behoren kortdurende chronische indicaties zoals de meeste operaties aan een gewricht of pees. (frozen shoulder, knieprothese, operatie peesscheur schouder / cuffruptuur, etc). Deze indicaties duren meestal maximaal een jaar.
Ook bestaan er langdurige chronische indicaties zoals zorg bij Parkinson of MS (multipele sclerose). Deze zijn meestal langer dan een jaar.

Sommige langdurige klachten zoals pijn bij een achillespeesontsteking, wordt toch niet als chronisch beschouwd. Zoals gezegd, een chronische indicatie moet op de lijst van minister Borst staan, uw fysiotherapeut of verzekeraar kan u hierin verder adviseren.

Betaling bij chronische indicaties

Bij een chronische indicatie worden de eerste 20 behandelingen vergoed uit de aanvullende verzekering of door u zelf.

Vanaf de 21e behandeling wordt fysiotherapie betaald uit de basiszorg. Iedereen in Nederland heeft recht op basiszorg: uw kosten worden nu betaald uit de basisverzekering.

Let op:

Bij betalingen uit de basiszorg (dus na de 20e behandeling) wordt eerst uw eigen risico gebruikt. Meestal was u dit bedrag al kwijt aan de kosten voor de operatie of medicatie.

Rekenvoorbeeld

U wordt geopereerd aan heupartrose en krijgt een ‘nieuwe heup’, een heupprothese ook wel genoemd.
Stel, u heeft een aanvullende verzekering voor 12 behandelingen die u nog niet gebruikt heeft dit jaar:

U krijgt na de operatie de eerste 20 behandelingen ten dele vergoed, namelijk 12x. U betaalt nu acht behandelingen zelf (20-12=8) en vanaf de 21e behandeling wordt het vergoed uit de basiszorg.